1.Sejarah penurunan surah An-Nasr
Seluruh
Ulama Tafsir bersepakat bahawa Surah An Nasr ini merupakan Surah Madaniyyah
walaupun turun di Makkah iaitu pada saat Haji Wada. Dan ini menjadi dalil
bahawa Surah Madaniyah tidak selalu turun di kota Madinah.
Imam Ibnu Abi Hatim di dalam tafsir Al Qur’anul Azhim menurunkan suatu riwayat, tidaklah
seorang Nabi diberikan umur dakwah separuh dari umur dakwah Nabi
sebelumnya. Dakwah Nabi Isa berumur 40 tahun. Dan Rasullullah mempunyai
umur dakwah sekitar 20 tahunan.
Surah An
Nasr merupakan tanda-tanda datangnya ajal Rasul. Sehingga Fatimah menangis
setelah mendengar khabar ini namun setelah itu tersenyum setelah Nabi
memberikan khabar bahawa Fatimah akan segera menyusul Nabi. Sedangkan dari
kalangan isteri Nabi yang paling cepat menyusul Nabi adalah Zainab binti
Jahsyi kerana seorang yang dermawan.
2.
Pengenalan Surah
Surah
An-Nasr (Bahasa Arab: سورة النصر)
(PERTOLONGAN
) adalah surah A-Quran ke 110 dengan 3 ayat.
Ini
adalah surah terpendek yang ketiga setelah Al-Asr dan Al-Kawthar, dengan hanya
tiga ayat.
3.Asbabun
Nuzul
Dalam
suatu riwayat ada dikemukakan bahawa ketika Rasulullah masuk ke kota
Mekah pada waktu fathu mekah, Khalid bin Al-Walid telah diperintahkan
untuk memasuki Mekah melalui dataran rendah untuk bertempur dengan pasukan
Quraisy dan menyerangnya serta merampas harta mereka sehingga
memperolehi kemenangan.
Oleh
sebab itu, orang Quraisy telah masuk Islam secara beramai-ramai. Maka penurunan
ayat ini adalah berhubung dengan peristiwa ini dan Allah memerintahkan
untuk bersyukur kepada-Nya diatas kemenangan yang diperolehi serta meminta
ampun diatas kesalahan yang telah
dilakukan.
4. Surah
An-Nasr
Tafsir
ayat Surah An Nasr
Ayat 1
(1)
إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ
Apabila
telah datang pertolongan Allah dan kemenangan, iaitu pertolongan dan kemenangan
itu adalah dating daripada Allah pada masa yang ditentukan-Nya dan
dalam bentuk yang dikehendaki-Nya, sedangkan Nabi dan para sahabatnya
tidak mempunyai apa-apa peranan dalam kemenangan itu. Ia merupakan urusan
Allah semata-mata yang dilaksanakan-Nya dengan mereka atau tanpa
mereka. Inilah keseluruhan peranan mereka dalam mencapai kemenangan
dan dalam sambutan orang ramai menerima agama Allah, kerana itu dalam
menghadapi penghormatan Allah yang melaksanakan kemenangan itu, mereka
berkewajipan bertasbih, bertahmid dan beristighfar pada saat-saat kemenangan
itu.
Bertasbih
dan bertahmid atas nikmat Allah yang telah menjadikan mereka sebagai pemegang
amanah dan pembela agama-Nya, juga atas rahmat Allah ke atas seluruh umat
manusia dengan mengurniakan kemenangan kepada agama-Nya, kemenangan
kepada Rasul-Nya menakluk Makkah dan sambutan besar-besaran daripada orang
ramai memeluk agamaNya yang penuh kebajikan itu setelah sekian lama mereka
berada dalam keadaan buta, sesat dan rugi.
Beristighfar
terhadap berbagai-bagai perasaan dan pengalaman jiwa iaitu beristighfar
terhadap perasaan bangga dan sombong yang berkecamuk dalam hati pada
saat-saat mabuk kemenangan setelah sekian lama berjuang. Perasaan yang
sedemikian memang sukar dikawal dalam hati manusia kerana itulah mereka
perlu beristighfar.
Ayat ke-2
(2)
وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ
أَفْوَاجًا
Dan kamu
Lihat manusia masuk agama Allah dengan berbondong-bondong
Di ayat
ini sebahagian ahli tafsir memberikan berbagai penafsiran diantaranya orang
arab, ahlu mekkah, orang arab dan yang lainnya.
Ikrimah
dan Muqotil mengatakan bahwa penafsirannya adalah orang-orang Yaman yang
berjumlah 700 orang datang kepada Rasul untuk beriman,tunduk patuh dan
masuk Islam.
Diantaranya
ada yang pandai azan, baca Al Quran dan berzikir sehingga Umar dan Ibnu Abbas
menangis melihat hal tersebut.
Rasul pun
terlihat senang sampai wajahnya berbunga-bunga.
Ada satu
atsar yang dikeluarkan Imam Ahmad dalam Musnadnya dari Jabir bin Abdullah bahwa
ada seorang tetangganya yang melihat Jabir bin Abdullah menangis dan
menanyakan kenapa menangis.
Dan Jabir
mengatakan bahwa beliau mendapatkan ayat 2 dari An Nashr bahwa sekarang
manusia berbondong-bondong masuk Islam suatu ketika nanti akan zaman
manusia berbondong-bondong keluar dari Islam.
Ayat ke-3
(3) فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ
تَوَّابًا
Maka
bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sesungguhnya
Dia adalah Maha Penerima taubat.
Mensucikan
Allah hendaknya dengan memuji-Nya atas nikmat-nikmat yang dianugerahkanNya dan
mensyukuri segala kebaikan-kebaikan yang telah dilimpahkan-Nya.
Kemudian
mintalah ampun kepada Allah untuk dirimu dan untuk sahabat-sahabatmu yang telah
memperlihatkan kesedihan dan keputus-asaan kerana terlambat datangnya
pertolongan Allah.
Bertaubat
dari keluh- kesah adalah dengan mempercaya penuh akan janji-janji Allah dan
dengan membersihkan jiwa dari pemikiran yang bukan-bukan bila menghadapi
kesulitan.
Allah
mendidik hamba-hamba-Nya melalui bermacam-macam cubaan dan bila merasa tidak
sanggup menghadapinyaa harus memohon bantuan-Nya serta yakin akan
datangnya bantuan itu.
Maksudnya,
bila pertolongan telah tiba dan telah mencapai kemenangan serta manusia
berbondong-bondong masuk Islam, hilanglah ketakutan dan hendaklah
Nabi-Nya bertasbih menyucikan Tuhannya dan mensyukuri-Nya serta membersihkan
jiwa dari pemikiran-pemikiran yang terjadi pada masa kesulitan. Dengan
demikian keluh kesah dan rasa kecewa tidak lagi akan mempengaruhi jiwa
orang-orang yang ikhlas selagi mereka memiliki keikhlasan dan berada dalam
persesuaian kata dan cinta sama cinta.
Dengan
turunnya surah An Nasr ini, Nabi memahaminya bahawa tugas risalahnya telah
selesai dan selanjutnya ia hanya menunggu panggilan pulang ke Rahmatullah.
Ibnu Umar
berkata:
"Surah
ini turun di Mina ketika Nabi mengerjakan Haji Wada', sesudah itu turun firman
Allah:
اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم
نعمتي
Artinya:
"Pada
hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Kucukupkan kepadamu
nikmat-Ku". (Q.S. Al Maidah: 3).
Nabi
hidup hanya delapan puluh hari setelah turun ayat ini.
Kemudian
setelah itu turun ayat Kalalah, dan Nabi hidup sesudahnya lima puluh hari.
Setelah
itu turun ayat:
لقد جاءكم رسول من أنفسكم
Artinya:
"Sesungguhnya telah datang kepadamu seorang Rasul dari kaummu
sendiri" (Q.S. At Tubah: 128).
Maka Nabi
SAW. hidup sesudahnya tiga puluh lima hari.
Kemudian
turun firman Allah:
واتقوا يوما ترجعون فيه إلى الله
Artinya:
"Dan
peliharalah dirimu dari (azab yang terjadi pada) hari yang pada waktu itu kamu
semua dikembalikan kepada Allah".
Q.S. (Al
Baqarah): 281.
Maka Nabi
SAW hidup sesudahnya dua puluh satu hari saja.
5. Faedah
surah
i.
Membawa berita gembira kepada Rasulullah SAW
ii.
Mendedahkan tabi'at dan hakikat agama Islam dan sejauh mana cita-cita
perjuangannya mahu membawa manusia kepada ketinggian, kemuliaan,
keikhlasan, kebebasan dan kemerdekaan iaitu kemuncak matlamat yang tidak dapat
dicapai manusia melainkan di bawah naungan Islam.
Kami
telah diceritakan oleh Muhammad ibn Abi 'Adi, daripada Daud, daripada
ash-Sha'bi daripada Masruq katanya: A'isyah telah bercerita bahawa
Rasulullah SAW di akhir-akhir kegiatannya banyak berzikir dengan:
Subhanallahi
wa bihamdihi, astagh firullaha wa atubu ilaih. Dan beliau telah bersabda;
"Tuhanku telah memberitahu kepadaku bahawa aku akan melihat satu
alamat pada umatku dan Ia memerintah kepadaku apabila aku melihat alamat itu
supaya aku bertasbih, bertahmid dan beristighfar kepada-Nya.
Sesungguhnya
Allah itu Maha Penerima Taubat," dan aku telah pun melihat alamat
itu iaitu: Iza ja asnasrullahi wal fath ... hingga akhir surah.
(Hadith
ini juga telah diriwayatkan oleh Muslim melalui Daud Ibn Abi Hind dengan nas
ini).
Ujar Ibn
Kathir dalam tafsirnya; "Yang dimaksudkan dengan kemenangan dalam surah
ini ialah kemenangan menakluk Makkah dan inilah pendapat yang
sebulat." Qabilah-qabilah Arab memang menunggu-nunggu kemenangan
Rasulullah SAW menakluk Makkah untuk memeluk agama Islam.
Pendapat
yang dimaksudkan dengan ‘kemenangan’
Mereka
berkata; "Jika ia (Muhammad) dapat menundukkan kaumnya, maka itulah tanda
ia seorang Nabi." Oleh itu apabila Allah memberi kemenangan
kepadanya menakluk Makkah, mereka pun memeluk agama Allah sepuak demi sepuak.
Dalam masa tidak sampai dua tahun selepas itu seluruh Semenanjung Arab
beriman kepada agama Allah. Tiada qabilah Arab melainkan semuanya
mengisytiharkan keislaman mereka.
Di sana
ada lagi satu hadith daripada Ibn 'Abbas dan hadith ini tidaklah sukar untuk
diselaraskan dengan hadith yang telah kami pilihkan itu. Ujar al-Imam
al-Bukhari kami telah diceritakan oleh Musa bin Ismail katanya kami telah
diceritakan oleh Abu 'Awanah daripada Abi Bisyr, daripada Sa'id ibn
Jubayr, daripada Ibn 'Abbas katanya, 'Umar telah memasukkan aku ke dalam
kumpulan tokoh-tokoh tua Perang Badar. Setengah mereka seolah-olah merasa tidak
setuju dalam hati mereka lalu berkata; "Mengapa dimasukkan budak ini
bersama kami, kami juga ada anak anak yang sebaya dengannya?" Jawab 'Umar;
"Dia daripada budak budak yang kamu telah kenal."
Pada
suatu hari 'Umar menjemput mereka lalu ia masukkan aku bersama mereka. Menurut
hatiku ia menjemput aku bersama mereka untuk memperlihatkan kebolehanku
kepada mereka lalu ia berkata; "Apa pendapat kamu tentang maksud firman
Allah 'Azzawajalla: Iza ja anas rullahi wal fath. Jawab sebahagian mereka;
"Allah menyuruh kita bertahmid dan beristighfar kepada-Nya apabila
Dia menolong dan memberi kemenangan kepada kita." Sebahagian yang
lain diam tidak berkata apa-apa. Lalu 'Umar berkata kepadaku;
"Adakah pendapat engkau begitu juga wahai Ibn 'Abbas?" Jawabku;
"Tidak", lalu ia terus bertanya; "Apa pendapat engkau?"
Jawabku,
"Itulah ajal Rasulullah SAW yang diberitahu Allah kepadanya.
Firman
Allah; "Apabila tiba pertolongan Allah dan kemenangan" maka
itulah alamat ajal engkau, oleh itu hendaklah engkau bertasbih dengan memuji
Tuhanmu dan
beristighfar
memohon keampunan-Nya, sesungguhnya Dia Maha Penerima taubat (hamba-Nya)."
Hadis 1
Walau
bagaimanapun, di sana terdapat suatu hadith lagi yang diriwayatkan oleh
al-Hafiz al-Bayhaqi dengan sanadnya daripada Ibn 'Abbas juga katanya;
"Sebaik
sahaja turun "Iza ja anas rullahi wal fath" Rasulullah SAW terus
memanggil Fatimah dan berkata: "Sesungguhnya ayahanda telah
diberitahu tentang kematian ayahanda," lalu Fatimah menangis kemudian dia
ketawa sambil berkata:
"Ia
menceritakan kepadaku bahawa ia telah diberitahu tentang kematiannya, kerana
itulah aku menangis, kemudian ia berkata pula: 'Sabarlah anakanda, kerana
engkau anggota keluarga ayahanda yang pertama yang akan mengikuti
ayahanda,' kerana itulah aku ketawa."
Hadis 2
Hadith
itu ialah daripada Ummu Salamah r. 'anha katanya; Rasulullah SAW telah
memanggil Fatimah pada tahun kemenangan Makkah dan bercakap-cakap
dengannya lalu Fatimah menangis kemudian ia bercakap-cakap dengannya lagi lalu
Fatimah ketawa." Kata Ummu Salamah; "Apabila Rasulullah SAW
wafat aku bertanya Fatimahtentang rahsia tangisannya dan ketawanya
tempoh hari lalu ia bercerita: "Rasulullah SAW telah memberitahu kepadaku
ia tidak lama lagi akan wafat, itulah sebabnya aku menangis, kemudian ia
memberitahu kepadaku bahawa aku akan menjadi penghulu kepada wanita-wanita
ahli syurga, kecuali Maryam binti 'Imran, kerana itulah aku ketawa."
(Dikeluarkan
oleh at-Tirmizi).
0 comments:
Post a Comment